Wat doen die halve schuren op dit eiland?

Leestijd: 6 minuten

Texel. Afgelopen week waren we twee dagen naar Texel. Wederhelft mag een avond werken op het eiland en het is wat krap om de laatste boot naar de wal te nemen. Een goed idee om het nuttige met het aangename te verenigen. We vertrekken vroeg van huis en zijn om 11 uur op het eiland. Van de overtocht krijg je weinig mee, vanwege corona moet je in de auto blijven zitten. We parkeren de auto bij ons overnachtingsadres en huren fietsen om wat verkoeling te vinden in de tropische hitte. Het valt op dat het erg druk is in de dorpen. Buiten de dorpen valt het mee. Op sommige fietspaden is het vrij druk, andere plekken zijn vrijwel uitgestorven.

In Den Burg drinken we een bakje koffie bij Lokaal 16, een hip ontbijt- en lunchrestaurant. Ze verkopen vegan taartjes van De Groene Meisjes, die ik niet kan weerstaan. Dit lijkt ons wel een lekker ontbijtadresje voor morgenochtend. Na de taart springen we weer op de fiets voor een rondje over het westelijk deel van het eiland. Onderweg in Oudeschild komen we langs Texels Wonen, een grote loods met woondecoraties en een plantenwinkel. Het is een verbouwde oude ijsfabriek, prachtig ingericht met mooie spullen, waarbij de schapen in alle kleuren en maten niet ontbreken. Het is maar goed dat we op de fiets zijn, anders hadden we vast van alles meegenomen.

Bloemenpracht bij Texels Wonen

Na een late lunch bij Bistro Carakter in De Koog, een gezellig informele tent met heerlijke salades, roept de plicht voor wederhelft. Hij vertrekt naar zijn werk en ik pak de fiets voor nog een mooi tochtje richting Den Hoorn. Ik kom langs kaasboerderij Wezenspyk aan de Hoornderweg, tussen Den Hoorn en Den Burg in. Deze boerderij staat op de plek waar in de 15e en 16e eeuw een klein klooster is geweest, dat rond 1800 dienst deed als weeshuis (Vd Kooi, G, z.d.). Aan het eind van de 19e eeuw werd een stolpboerderij verplaatst naar deze polder. Eerst een veehouderij en vanaf de jaren ’60 een kaasmakerij. Vanaf 2012 staan er geen koeien meer in de stal, maar brengen lokale boeren de melk in tanks naar de boerderij voor het maken van de kaas. Drie jaar geleden is de stal omgebouwd tot schapenstal en nu worden er dagelijks 250 schapen gemolken waar ze de beroemde schapenkaas van maken. (Historie, z.d.).

Ik fiets de lange oprijlaan op en kom aan bij de boerderij. De staldeuren staan open. Het is bijna sluitingstijd. De route is met éénrichtingsverkeer coronaproof aangegeven. Ik loop door de kaasmakerij, vanwege de tijd blijf ik niet staan kijken. Ik ga direct op mijn doel af, de kaaswinkel. De kaasboer, een jonge gast, verwelkomt me hartelijk, ook al is het bijna sluitingstijd en is het een lange en warme dag geweest. Hij laat me proeven van een stuk belegen schapenkaas. Die is erg lekker. Ik ben benieuwd naar de geitenkaas en daar laat hij een wat ouder stuk van proeven. Geen scherpe geitenkaassmaak, wel smaakvol. Ik krijg de smaak te pakken en ga door met een kruidenkaas, de Wezenparel met knoflook en tuinkruiden. De kaasboer krijgt er lol in dat hij van alles aan me kwijt kan en weet me te overtuigen – dat kost niet veel moeite – om een zak met stukjes kaas voor de kaasfondue mee te nemen. Die proberen we binnenkort uit. Tenslotte neem ik nog een stukje jalapeño kaas mee, met een lekkere pit zonder dat je tong wegschroeit. Wij hebben vanavond een lekkere kaasplank!

Bij de boerderij is een schapenboet uit 1860 opengesteld als schapenmuseum, dat gratis toegankelijk is. Op Texel zie je overal van deze ‘halve’ schuren. De boeren op Texel bouwden de schapenboet, of skéépeboet in het Texels, vanaf het einde van de 17e eeuw, om hooi en voer voor de schapen in op te slaan. Vanwege de zuidwestelijke wind op het eiland, zijn de karakteristieke schuren altijd met de deurkant naar het noordoosten gericht. Een groot deel van de overgebleven schapenboeten zijn nu Rijksmonument (VVV Texel, 2019).

Schapenmuseum bij Wezenspyk

Sinds 2016 loopt er een wandelroute Skéép en Lantskap van 8,5 km van Den Hoorn, langs kaasboerderij Wezenspyk, het schapenmuseum in de schapenboet en weer terug naar Den Hoorn (Museumbezoek – Schapenmuseum Texel, z.d.). Met 30°C is het mij wat teveel van het goede. De kaasboerderij heeft echter een verkorte route van 3 km lengte uitgezet, waarbij je ook langs de schapenboet komt. Na mijn inkopen besluit ik die te lopen. Inmiddels is het 17 uur geweest, het museum is gesloten. De route zelf is een leuk rondje om te lopen. Vooral met kinderen een aanrader. Vanaf de boerderij staan allemaal informatiepunten waar kinderen aan kunnen draaien.

Halverwege het pad is er een houten trekpontje over een brede sloot. Een Duits jongetje speelt pontschipper en brengt mij en zijn moeder naar de overkant. Ik bedank hem en met een vrolijk Tschüss trekt hij zich weer naar de andere kant om zijn vader op te halen, blij dat hij nóg een keer heen en weer mag. Ik klim over het hekje en sla rechtsaf langs de sloot, onder de dijk langs. Bij het weiland aangekomen klim ik over het grote houten hek en raak dan de weg even kwijt. Kaartlezen is nooit mijn sterke punt geweest. De boerderij ligt rechts, maar ik moet echt linksaf over het weiland. Achteraf lees ik dat de wandelroute óver de oude dijkjes loopt en niet onderlangs, daar is het vast fout gegaan.

Er staan geen schapen in het weiland, wel een stel ganzen. Ik loop aan de rand van het veld tot ik opnieuw een brede sloot tegenkom. Langs de sloot ga ik richting de weg. Tussen het riet hoor ik steeds wat plonzen als ik langsloop. Ik ontdek niet wat het is, vissen of eenden of kikkers misschien? Bij de weg en het fietspad staat een hek waar ik niet overheen kan. Dan maar parallel aan de weg lopen tot ik ergens het weiland af kan komen. Een stukje verder staat weer een houten hek waar ik lichtelijk opgelucht overheen klim en op het fietspad verder loop. 20 meter later zie ik dat daar de doorgang vanaf het weiland volledig vrij is… Een stukje over het fietspad en ik ben weer bij de lange oprijlaan van de kaasboerderij. Die loop ik af en dan ben ik terug bij mijn fiets.

De volgende dag fietsen we een knooppuntenroute over het oostelijk deel van het eiland via Oosterend naar De Cocksdorp en langs natuurgebied De Slufter terug naar Den Burg. In de vroege ochtend is het nog niet zo warm en fietst het heerlijk. Het valt op dat veel huizen en boerderijen spullen verkopen langs de weg. Het lijkt permanent Koningsmarkt te zijn. Overal staan tafeltjes of kraampjes, klein of groot, met spullen van zolder, naast de bloembollen, jam, courgettes, aardbeien of zelfgemaakte souvenirtjes die ze verkopen. Het is een sport om te raden wat er in het volgende kraampje zit. Natuurlijk nemen we aardbeien mee en een schelpensouvenir voor thuis in onze eigen Jutterhut.

Als afsluiting moeten we even de zee aanraken en de schattige strandhuisjes bewonderen bij Kaap Hoorn. Nog wat schelpen rapen langs de branding en twee handen echt Texels zand mee in een gewillige broekzak. Halverwege de middag brengen we de fietsen naar de verhuurder en nemen de boot terug naar Den Helder. Onderweg kopen we nog een kilo van de laatste kersen van dit jaar en komen vol vakantiegevoel weer thuis.

Het recept voor de kaasfondue voor 2 personen is vastgeniet aan de papieren zak met de kaasjes van de kaasboerderij:

• 500 gram kaas: brandnetel, wezenparel en sambalkaas
  • 190 ml droge witte wijn
  • 1,5 theelepel maïzena
  • En een beetje liefde 😉

Warm de wijn samen met de maïzena op in een pan. Voeg daarna de geraspte kaas langzaam toe. Blijven roeren op laag vuur tot het goed warm is. Let op! Het mag niet gaan koken.

Eet smakelijk! Team Wezenspyk

Bronnen:

VVV Texel. (2019, 16 oktober). Halve schuren op Texel. https://www.texel.net/nl/over-texel/nieuws-over-texel/halve-schuren-op-texel
Museumbezoek – Schapenmuseum Texel. (z.d.). schapenmuseum.nl. Geraadpleegd 8 augustus 2020, van http://www.schapenmuseum.nl/museumbezoek
Vd Kooi, G. (z.d.).Historie. Kaasboerderij Wezenspyk. Geraadpleegd 8 augustus 2020, van https://www.wezenspyk.nl/historie/

Eén gedachte over “ Wat doen die halve schuren op dit eiland?