Start van een ontdekkingstocht – deel 2

Leestijd: 3 minuten

Ontdekken. Tijdens het brainstormen hierover hadden we het over reizen, over nieuwe ervaringen opdoen. Sinds we bijna 9 jaar geleden voor het eerst met de camper van mijn schoonouders op vakantie waren, werden we verliefd op deze manier van reizen. Die eerste campervakantie was met de kinderen, toen 7 en 9 jaar oud. We tuften naar Frankrijk met het oude bakbeestje, een Fiat Ducato met Dethleff opbouw. Op de Belgische snelweg door de Ardennen haalden de vrachtwagens ons langs de kruiplijn in, op een gegeven moment reden we slechts 30 km per uur. Zweten met achterin twee hyperactieve kinderen die overal de lol van in zagen, wij wat minder. Die snelweg hebben we sindsdien altijd gemeden met de camper. Echter in de bergen in het Drôme gebied pruttelde het oude beessie langzaam maar gestaag door de haarspeldbochten alsof het niks was.

Wat ons aansprak in het reizen met een camper is de vrijheid om te gaan en staan waar je wil, hoewel wij altijd op campings hebben gestaan. Dat je al je eigen spulletjes bij elkaar hebt en zo een stukje vertrouwdheid, waarmee je het onbekende tegemoet gaat. Vooral ook aankomen op je bestemming, stekker uitrollen en in de stroompaal steken, tafeltje en stoeltjes naar buiten zetten en klaar ben je. Geen tent hoeven opzetten, geen luchtbedden opblazen, geen gedoe met koken op de grond. En wel het echte kamperen beleven, zo ervaren wij het in elk geval.

Na die eerste reis gingen we nog enkele keren met deze camper op pad en was het elke keer weer de bevestiging dat wij het als een geweldige manier van reizen ervaren. De laatste keer was afgelopen zomer, we wilden naar de Tour de France en zagen het helemaal zitten om met de camper langs de route te staan. Dat liep niet helemaal zoals verwacht. In de hittegolf – ja okee, in Nederland was het nóg heter –  kregen we een lekke band. Lang leve de ANWB in de buurt, zelfs in Zuid-Frankrijk.
Die dag geen Tour de France.

De volgende dag tijdens een enorme bui sloegen de hagelstenen door de oude dakkoepeltjes en moesten we dweilen. Lang leve een flinke rol ducttape en klimgeit als dochter. Vervolgens langs de bouwmarkt voor een iets minder provisorische reparatie. Geen Tour de France. Of juist wel, op het grote scherm bij de receptie, tussen kampeerders uit verschillende landen. Dat bleek best gezellig te zijn.

De laatste dag om de Tour bij te wonen was in het dorp waar we verbleven, op loopafstand. Ware het niet dat de route werd omgeleid vanwege de slechte weersomstandigheden. Niets kon ons meer tegenhouden, we rolden het luifeltje in, koppelden de stroom af en zetten een paar dorpen verder de camper aan de kant van de weg. Uren hebben we er gestaan en genoten van de sfeer. In seconden zoefde het peloton voorbij, maar wat een belevenis.

De Tour door Moutiêrs, Frankrijk

De camper begon inmiddels wel van bejaard naar terminaal te raken. De zijspiegel was gebroken, laatjes vielen uit elkaar, kastdeurtjes konden niet meer sluiten (bij elke drempel vlogen de zwemspullen door de camper), de vloer bleek zo rot dat de krat met voorraad er bijna doorheen viel en de uitlaat rookte zo erg dat we er binnen van moesten hoesten. Eenmaal thuis, de versnelling met de tie-rip had het tot dan toe gered, hebben we weemoedig afscheid van hem genomen. Meteen hebben we tegen elkaar gezegd ‘ooit hebben wij zelf een camper!’.

Natuurlijk noemden we al brainstormend over reizen als eerste: met een camper! En daar is de werkelijke start van onze ontdekkingstocht. Op zoek naar een camper, liefst iets wat we zelf kunnen bouwen. We willen gebruik maken van onze creativiteit, opnieuw geïnspireerd door verhalen van anderen: een oude Amerikaanse schoolbus volledig strippen en inrichten als bijna volledig zelfvoorzienend tiny house, een oude Pipowagen volledig ombouwen tot kampeertruck of een kleine vrachtwagen zelf betimmeren en inrichten als camper. We kennen echter ook onze beperkingen, we zoeken naar een aanvaardbaar compromis tussen zelf doen wat haalbaar is en laten doen wat we onszelf niet toevertrouwen, binnen het beschikbare budget. Eh…dat wil zeggen, het budget dat we beschikbaar maken. Vraagt ook nog om een beetje creativiteit, daar komen we vanzelf.

Hier gaan we van start, hortend en stotend, met enthousiasme en creativiteit en voldoende doorzettingsvermogen om érgens te komen, al weten we nog niet waar en hoe. Ga met ons mee op reis, laat je inspireren!

2 gedachten over “Start van een ontdekkingstocht – deel 2

1. Normaal ben ik niet zo’n volger, en ook geen camperliefhebber. Maar bij toeval geconfronteerd met deze blogger, wilde ik het toch lezen. Eenmalig waarschijnlijk…..want ik heb toch geen tijd hiervoor!
    En dan; 2 blogs verder zit ik leeg voor me uit te kijken. Dat wordt wachten op de volgende blog!